پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

حقایقی درباره دیابت نوع یک

علت اصلی دیابت نوع یک مشخص نیست. یکی از علل مطرح شده تخریب سلولهای بتای لوزالمعده توسط سیستم ایمنی بدن می باشد. وظیفه سلولهای بتای لوزالمعده تولید انسولین می باشد. بیماران دیابتی نوع یک قادر به تولید انسولین نمی باشند.

به طور طبیعی لوزالمعده مقدار ترشح انسولین را بر اساس تغییرات قند خون بدن تنظیم می کند. در زمان ابتلا به دیابت، تزریق انسولین توسط بیمار نمی تواند لحظه به لحظه قندخون را به شیوه ای که لوزالمعده این کار را انجام می دهد، کنترل نماید. بنابراین ممکن است قندخون از زمانی به زمان دیگر دچار افزایش یا کاهش شود.

۱- تنها کودکان به دیابت نوع یک مبتلا می شوند.

پاسخ – خیر

در بیشتر موارد کودکان و جوانان به دیابت نوع یک مبتلا می شوند. اما ابتلا به دیابت نوع یک در هر سنی ممکن است. فرد مبتلا به دیابت باید تمام عمر این بیماری را کنترل نماید. علایم دیابت شامل تشنگی زیاد ، گرسنگی ، تکرر ادرار ، خستگی و کاهش وزن باشد.

۲- خوردن شیرینی زیاد علت ابتلا به دیابت نوع یک می باشد..

پاسخ – خیر

دیابت نوع یک زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی سلول های تولید کننده انسولین در لوزالمعده را از بین می برند. انسولین هورمونی است که عملکرد آن انتقال قند به درون سلول می باشد. بدون وجود این هورمون ، قندخون از حد نرمال بالاتر رفته و فرد به دیابت مبتلا می گردد. افراد مبتلا به دیابت نوع یک نیازمند تزریق انسولین تا آخر عمر هستند..

۳- در دیابت نوع یک ۵ سال پس از تشخیص ، فرد باید توسط کدام پزشک معاینه حتما گردد؟..

چشم پزشک پزشک بیماری های کلیوی پزشک پا

پاسخ – چشم پزشک
با گذشت زمان ، دیابت نوع یک می تواند سبب بروز سایر مشکلات شود. این مشکلات شامل صدمات وارده به قلب، چشم ها ، اعصاب و کلیه ها می باشد. فرد مبتلا به دیابت نوع یک، باید حتما توسط چشم پزشک معاینه شود .با توجه به سن ، مشکلات بینایی و یا در صورتیکه فرد از عینک استفاده می نماید باید زودتر از ۵ سال تحت معاینه چشم پزشکی قرار گیرد. اگرچه، در کودکی که دیابت نوع یک به تازگی در وی تشخیص داده شده است تا زمان بلوغ نیاز به معاینات چشم پزشکی وجود ندارد.

۴- کدام گروه از مواد غذایی بیشترین تاثیر را بر میزان قندخون دارند؟

چربی ها پروتئین ها کربوئیدرات ها

پاسخ – کربوئیدرات ها
کربوئیدرات ها انرژی لازم برای بدن را فراهم می آورند و بر قندخون تاثیر می گذارند. میزان این تاثیر در پروتئین و چربی ها کمتر و گاهی در حد صفر می باشد. اکثر افراد، ۴۰ تا ۶۰ % نیاز به انرژی روزانه خود را از کربوئیدرات ها تامین می نمایند. یک متخصص تغذیه می تواند درباره میزان مصرف مواد غذایی از گروههای مختلف غذایی به شما راهنمایی نماید. برای داشتن بهترین کنترل قندخون ، مقدار یکسان از کربوئیدرات ها را در هر وعده استفاده نمایید.

۵- چند درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع یک هستند؟

۵ تا ۱۰ % ۳۵تا ۴۰ % ۷۵ تا ۸۰ %ا

پاسخ – ۵ تا ۱۰ %
در دیابت نوع یک لوزالمعده توانایی تولید انسولین را ندارد. بدون انسولین ، بدن شما قادر به استفاده از قند نمی باشد. میزان شیوع این نوع دیابت ۵ تا ۱۰% می باشد. علت اصلی ابتلا به دیابت نوع یک مشخص نشده است ولی پزشکان احتمال دخالت عامل وراثت را در ابتلا به دیابت نوع یک رد نمی کنند.

۶- اگر فرد دیابتی از دستگاه پمپ انسولین استفاده کند دیگر نیازی به کنترل قندخون ندارد.

پاسخ – نادرست
دستگاه پمپ انسولین وسیله کوچک کامپیوتری شبیه به موبایل می باشد که انسولین را به بدن تزریق می نماید. این دستگاه شبیه یک لوزالمعده مصنوعی است . پمپ، انسولین را از طریق یک لوله پلاستیکی نازک به نام کاتتر که به زیر پوست متصل می شود به بدن می رساند. فرد دیابتی استفاده کننده از پمپ انسولین باید قندخون خود را جهت تعیین میزان انسولینی که باید از طریق پمپ در هر وعده یا میان وعده به بدن منتقل نماید، به دقت کنترل نماید. برخی از پمپ های انسولین جدید دارای سنسورهایی هستند که قابلیت کنترل مداوم قندخون و انتقال آن به پمپ انسولین را دارند. با وجود این قابلیت فرد به طور مرتب می تواند از وضعیت قندخون های خود اطلاع یابد.

۷- در طی بارداری ، زنان مبتلا به دیابت نوع یک نیازمند مقادیر متفاوت انسولین هستند.

پاسخ – صحیح
در زمان بارداری ، جفت هورمون های جهت رشد جنین ترشح می نماید. در زنان مبتلا به دیابت نوع یک ، این هورمون ها شیوه واکنش جنین به انسولین را تغییر می دهند. بنابراین مادر به انسولین کمتری در سه ماه اول بارداری نیاز دارد. در طی دوران بارداری مادر نیازمند تغییر در برنامه غذایی می باشد تا بتواند قندخون خود را در محدوده کنترل شده حفظ نماید..

۸- فعالیت منظم بدنی می تواند به کنترل قندخون کمک نماید.

پاسخ – صحیح
پیاده روی در سلامت قلب و در کنترل دیابت موثر است. قبل از انجام فعالیت بدنی قندخون خود را کنترل نمایید. اگر قندخون پایین است، ۱۵ گرم ماده قندی مصرف نموده و بعد از ۱۵ دقیقه مجددا قندخون را کنترل نمایید. در مواقعی که قندخون پایین است بهتر است از مایعات شیرین استفاده نمایید.

منبع: www.webmd.com
دیدگاه‌های نوشته

*
*