پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

دیابت و پیاده روی

دیابت و پیاده روی

پیاده روی یکی از بهترین انواع فعالیت بدنی و قابل توصیه ترین آن برای افراد دیابتی می باشد. انجام دادن آن آسان است و در هر مکانی می توان ابن نوع فعالیت بدنی را داشت و از همه مهم تر اینکه پیاده روی باعث کنترل قند خون می شود.

در مرحله اول قبل از انجام هر نوع فعالیت بدنی با پزشک خود مشورت نمایید و شرایط خود را از نظر مصرف داروها و نوع دیابتی که به آن مبتلا می باشید و میزان قند خون خود پیگیری کنید.

مزیت پیاده روی

پیاده روی افراد دیابتی به مدت ۳۰ دقیقه الی یک ساعت  در روز مزایای زیر را به همراه دارد:

کنترل قند خون :

ورزش به ماهیچه ها کمک می کند که قند را جذب نمایند و از بالا رفتن آن در خون جلوگیری می کند. اثر آن می تواند تا یک ساعت یا حتی تا یک روز باقی بماند، اما این تاثیرموقت است. به همین دلیل است که پیاده روی هر روز به مدت ۳۰ دقیقه توصیه می شود تا قند خون شما به صورت پایدار کنترل گردد.

پیاده روی به بهبود جریان خون در دستگاه قلبی عروقی کمک می نماید و شانس ابتلا به مشکلات قلبی را در افراد دیابتی کمتر می کند.

پیاده روی باعث کاهش وزن می گردد. پیاده روی منظم منجر به سوختن چربی ها می شود که به نوبه خود در  کنترل وزن موثر است.

پیاده روی و مراقبت از پا

مراقبت از پا برای همه افراد دیابتی اهمیت دارد. بنابراین هرچه میزان اطلاعات فرد درباره نحوه مراقبت از پا بیشتر باشد احتمال بروز مشکلات کمتر خواهد شد.

هر گونه تاول، بریدگی و زخم ممکن است در اثر بی حسی اعصاب پا به وجود آید. این زخم ها به آهستگی بهبود پیدا می کنند و ممکن است به سرعت عفونی شوند. علت بهبود دیرهنگام زخم در پای افراد مبتلا به دیابت کنترل نامناسب قندخون و به دنبال آن گرفتگی و کاهش جریان خون در پاها می باشد.

کفش مناسب

کفش مناسب لزوما کفشی نیست که هزینه زیادی برای تهیه آن پرداخت شود. کفش مناسب باید راحت باشد و پهنای مناسبی داشته باشد.

حتما جوراب مناسب بپوشید و ترجیحا از جوراب های نخی استفاده شود.

پیاده روی خود را آهسته و آرام شروع کنید و معمولا ۵ تا ۱۰ دقیقه پیاده روی برای شروع مناسب می باشد. به این مورد توجه داشته باشید که در طی پیاده روی پا آسیب نبیند و زخمی نشود و در صورت دیدن هر گونه علامت غیر عادی می توانید پیاده روی خود را متوقف کنید.

هر هفته ۵ تا ۱۰ دقیقه به میزان پیاده روی روز های اولیه خود اضافه کنید. به همبن میزان ادامه دهید و هدف اصلی خود را برای رسیدن به ۴۵ دقیقه الی ۱ ساعت تعیین کنید و ۵ تا۷ روز در هفته پیاده روی خود را ادامه دهید. اگر به این میزان پیاده روی داشته باشید ،قند خون شما در محدوده نرمال کنترل میگردد .

قدم های خود را بشمارید. شمردن قدم ها به شما انگیزه کافی برای ادامه فعالیت بدنی را می دهد.

مکان مناسبی برای پیاده روی را پیدا کنید می توانید همراه با فرد یا گروهی به پیاده روی خود ادامه دهید.

اقدامات لازم

همیشه کارت شناسایی دیابت و مقداری ماده شیرین را همراه داشته باشید .

با پزشک خود درباره انجام فعالیت بدنی مشورت کنبد.

پس از اتمام پیاده روی حتما پا ها را از نظر هر گونه زخم مورد بررسی قرار دهید.

دیدگاه‌های نوشته

*
*