پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

باورهای غلط در دیابت

وقتی با کنترل دیابت سر و کار داریم اطلاع از واقعیت های مربوط به این بیماری اهمیت ویژه ای پیدا می کند. اطلاعات بسیار زیادی در این باره وجود دارد، اما لزوما همه آنها صحیح نیستند. وجود برخی باورهای غلط ، سبب می شود تا افراد به سختی حقایق مربوط به دیابت را باور کنند و آنها را بپذیرند. مثلا این حقیقت که دیابت بیماری جدی و حتی می تواند مرگبار باشد.

باورهای غلط در دیابت

باور غلطدیابت بیماری جدی و خطرناکی نیست.
حقیقت – کنترل مناسب قندخون کلید پیشگیری و یا به تاخیر انداختن عوارض این بیماری می باشد. مرگ ناشی از دیابت بیشتر از مرگ در اثر سرطان سینه می باشد. دو سوم افراد دیابتی در اثر بیماری قلبی و سکته فوت می شوند.
باور غلطدیابت نوع دو نوع خفیفی از دیابت است.
حقیقت – دیابت خفیف وجود ندارد. همه انواع دیابت جدی هستند و اگر به درستی کنترل نشوند، می توانند به عوارض بسیار خطرناکی منجر شوند.
باور غلط اگر چاق باشید و یا حتی اضافه وزن، نهایتا مبتلا به دیابت نوع دو می شوید.
حقیقت – اضافه وزن یکی از عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع دو می باشد ، اما سایر عوامل مثل سابقه خانوادگی، نژاد و سن نیز در این میان نقش مهمی دارند. متاسفانه، بسیاری از مردم سایر عوامل خطر دیابت را نادیده می گیرند و تصور می کنند وزن تنها عامل خطر ابتلا به دیابت نوع دو می باشد. این احتمال وجود دارد که دیابت در برخی افراد دارای اضافه وزن هرگز بروز نکند، و یا دیابت در برخی افراد با وزن طبیعی یا حتی کمی اضافه وزن بروز کند.
باور غلط مصرف زیاد قند علت ابتلا به دیابت می باشد.
حقیقت – پاسخ به این سوال ساده نیست. علت بروز دیابت نوع یک عوامل ژنتیکی و ناشناخته می باشد که به صورت ناگهانی سبب بروز این بیماری می شوند. در دیابت نوع دو نیز علل ژنتیکی و عوامل مربوط به شیوه زندگی دخیل می باشند. اضافه وزن خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می دهد. رژیم های حاوی کالری فراوان نیز به افزایش وزن کمک می کنند. پژوهش ها نشان داده اند که مصرف نوشیدنی های حاوی قند نیز ارتباط نزدیکی با ابتلا به دیابت نوع دو دارند. این نوشیدنی ها قندخون را بالا می برند. تنها مصرف یک سهم از این نوشیدنی ها به میزان بسیار زیادی کالری را به بدن تحمیل می کند. برای مثال . تنها ۳۰۰ میلی لیتر نوشابه تقریبا حاوی ۱۵۰ کالری و ۴۰ گرم کربوئیدرات می باشد. این میزان کربوئیدرات برابر با ۱۰ قاشق چایخوری شکر می باشد. . یک لیوان نوشیدنی میوه ای حاوی قند حاوی تقریبا ۱۰۰ کالری و یا بیشتر و ۳۰ گرم کربوئیدرات می باشد.
باور غلطافراد مبتلا به دیابت باید غذای دیابتی مصرف کنند.
حقیقت – معمولا برنامه غذایی سالم برای افراد دیابتی همان برنامه ای است که برای سایر افراد نیز مناسب می باشد. برنامه غذایی سالم حاوی چربی های اشباع و ترانس کم، نمک و شکر متوسط و سبزیجات غیر نشاسته ای ، غلات کامل، میوه ها و چربی های سالم می باشد. مواد غذایی با عنوان ” دیابتی ” معمولا فوائد خاصی ندارد. بیشتر این مواد غذایی همچنین قندخون را بالا می برند و گران هستند.
باور غلط اگر مبتلا به دیابت هستید باید تا جایی که امکان دارد مصرف مواد غذایی نشاسته ای مانند نان، ماکارونی و سیب زمینی را محدود کنید.
حقیقت – در افراد دیابتی مواد غذایی نشاسته ای با رعایت مقدار مصرف در هر وعده می توانند بخشی از یک برنامه غذایی سالم باشند. نان حاوی غلات کامل، ماکارونی، برنج و سبزیجات نشاسته ای مثل سیب زمینی، لپه و ذرت را می توان در وعده غذایی و یا میان وعده گنجاند. علاوه بر این مواد غذایی حاوی نشاسته، میوه ها ، دانه ها ، شیر، ماست نیز منابع حاوی کربوئیدرات می باشند که باید در شمارش وعده غذایی محاسبه شوند. میزان مصرف کربوئیدرات روزانه معمولا ۶۰ – ۴۵ گرم در هر وعده می باشد. البته بسته به چگونگی کنترل دیابت ممکن است نیاز به کربوئیدرات نیز متفاوت باشد. درباره مقدار و نوع کربوئیدرات مصرفی خود با متخصص تغذیه مشورت نمایید.
باور غلطدیابت بیماری واگیردار می باشد.
حقیقت – خیر. با اینکه ما به طور دقیق علت ابتلا به دیابت را نمی دانیم، اما قطعا دیابت قابل سرایت از فردی به فرد دیگر نمی باشد. این بیماری شبیه آنفلوانزا و یا سرماخوردگی قابل انتقال نمی باشد. در ابتلا به دیابت خصوصا دیابت نوع دو عوامل ژنتیکی و فاکتورهای مربوط به شیوه زندگی نقش دارند.
باور غلط افراد دیابتی به احتمال بیشتر دچار سرماخوردگی یا سایر بیماری ها می شوند.
حقیقت – وجود دیابت به معنای ابتلای بیشتر به سرماخوردگی یا آنفلوانزا نمی باشد. با این وجود، به افراد دیابت توصیه می شود سالانه واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند. ابتلا به سایر بیماری ها کنترل مناسب قندخون را دچار مشکل می کند.
باور غلط دستور پزشک مبنی بر شروع تزریق انسولین در مبتلایان به دیابت نوع دو به معنای شکست در مراقبت از دیابت می باشد.
حقیقت – در اکثر افراد، دیابت نوع دو طبیعت پیشرونده ای دارد. بعد از تشخیص دیابت نوع دو، برخی افراد می توانند قندخون خود را با کمک داروها در محدوده طبیعی حفظ کنند. با گذشت زمان، بدن به تدریج تولید انسولین را کاهش می دهد و در نهایت، داروهای خوراکی قادر به کنترل مناسب قندخون نخواهند بود.
باور غلط میوه ماده غذایی سالمی است. بنابراین می توان از آن به هر میزان که میل دارید مصرف کنید.
حقیقت – میوه ماده غذایی سالمی می باشد. میوه حاوی فیبر فراوان ، ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. میوه ها نیز دارای قند می باشند بنابراین باید در مصرف آنها دقت کرد. با متخصص تغذیه درباره مقدار و نوع قند موجود در گروه میوه ها مشورت نمایید.
دیدگاه‌های نوشته

*
*