پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

دیابت و رانندگی

اکثر افراد مبتلا به دیابت می توانند گواهینامه رانندگی بگیرند و رانندگی کنند. اگر شما مبتلا به دیابت هستید هرآنچه که در این مورد نیاز به دانستن دارید می توانید در ادامه مطالعه نمایید.

دیابت چگونه بر رانندگی تاثیر می گذارد؟

فردی که مبتلا به دیابت می باشد ممکن است با دو مورد مواجه شود که بر توانایی رانندگی او تاثیرگذار باشد. این دو مورد عبارتند از:

  • زمانی که قندخون فرد به کمتر از ۷۰ میلی گرم بر دسی لیتر می رسد. در این شرایط فرد دچار افت قندخون شده است.
  • در صورتیکه فرد به عوارض دیابت مبتلا شده باشد ممکن است رانندگی برای او با مشکلاتی همراه باشد. از جمله این عوارض می توان به مشکلات چشمی ( رتینوپاتی ) و مشکلات اعصاب ( نوروپاتی ) اشاره نمود.
  • در صورتی که شما مبتلا به دیابت هستید و هر کدام از عوارض گفته شده را دارید، باید با مسئول صدور گواهینامه در این باره مشورت کنید.

قوانین راهنمایی و رانندگی براساس نوع وسیله نقلیه ای که شما می خواهید برانید متفاوت می باشند. در ادامه در مورد مواردی که شما نیازمند به دانستن آنها هستید بحث می کنیم.

برای رانندگی با ماشین های بزرگ  شما نیاز به گواهینامه پایه دو دارید. قوانین این نوع از وسایل نقلیه می تواند پیچیده تر باشد مخصوصا اگر شما دیابت داشته باشید.

رانندگی و چگونگی درمان دیابت شما

ممکن است همه افراد مبتلا به دیابت افت قندخون را تجربه نکنند.  این شرایط می تواند در افرادی که داروهای خاصی برای درمان دیابت مصرف میکنند مانند انسولین و داروهایی مانند سولفونیل اوره ها  بیشتر اتفاق بیافتد. در صورتی که درباره اثرات داروهای دیابت خود اطلاعات کافی ندارید با تیم درمانی در این باره مشورت  نمایید .

دیابت-و-عوارض-چشمی

دیابت و عوارض چشمی

با گذشت زمان دیابت کنترل نشده به رگهای داخل چشم صدمه می زند و می تواند منجر به کاهش بینایی شود. در افراد دیابتی و با فشارخون بالا احتمال بروز مشکلات چشمی بیشتر است. در صورتیکه مشکلات چشمی دارید، باید تست دقیق بینایی را انجام دهید. برخی از مشکلات چشمی را می توان با موفقیت درمان نمود و این بدان معنا است که شما می توانید گواهینامه رانندگی خود را تمدید نمایید.

سایر عوارضی که می توانند بر روی توانایی رانندگی تاثیر بگذارند:

دیابت می تواند بر رو اعصاب تاثیر بگذارد. آسیب اعصاب می تواند بدین معنا باشد که شما وجود احساس را در دستها و پاها از دست داده اید ، همچنین باعث مشکلاتی در سایر بخش های بدن می شود. در صورتی که نوروپاتی یا قطع شدگی اندام اتفاق افتاده باشد بدین معنا است که شما نیاز به استفاده از چرخ ویلچر هستید شما باید طریقه استفاده درست از این وسیله را یاد بگیرید.عوارض قلبی نیز می توانند بر روی توانایی رانندگی و داشتن گواهینامه رانندگی تاثیر بگذارد.

       سایر عوارضی که نیاز به آگاهی درباره آنها دارید مواردی است که منجر به از دست رفتن هوشیاری یا تمرکز می شوند ،

      مانند آپنه خواب. این شرایط می تواند قدرت تمرکز شما را به علت بی خوابی در طی روز کاهش دهد.

نحوه مدیریت رانندگی در صورتی که در خطر افت قندخون قرار دارید:

قبل از رانندگی به این چک لیست دقت نمایید. این چک لیست خطر افت قندخون در حین رانندگی را برای شما کاهش می دهد و به شما یاد می دهد چگونه رانندگی ایمن تری داشته باشید.

. با علایم افت قندخون آشنا باشید – اگر هوشیار خود را از دست داده اید، نمی توانید رانندگی کنید.

. دستگاه و نوارهای تست قندخون را در ماشین داشته باشید.

. قندخون خود را قبل از شروع رانندگی کنترل کنید و در سفرهای طولانی هر دو ساعت قندخون خود را کنترل نمایید.

. قبل از شروع رانندگی قندخون شما باید ۹۰ میلی گرم بر دسی لیتر و بیشتر باشد. اگر قندخون شما کمتر از ۹۰ میلی گرم بر دسی لیتر است، مقدار ماده قندی قبل از شروع رانندگی بخورید.

. اگر قندخون شما کمتر از ۷۰ میلی گرم بر دسی لیتر می باشد ، افت قندخون را درمان نمایید و قندخون خود را قبل از رانندگی کنترل کنید.

. همیشه مواد قندی شیرین را در ماشین در محلی که دسترسی به آن راحت است قرار دهید.

. در سفرهای طولانی زمانی را به استراحت اختصاص دهید.

. وعده ها و میان وعده را به تاخیر نیاندازید.

 

زمانی که قندخون خود را برای رانندگی کنترل می کنید:

این بدان معنا است که در سفرهای طولانی قندخون خود را هر دو ساعت کنترل کنید.

دیابت و رانندگی

اگر رانندگی را شروع کرده اید و حین رانندگی دچار افت قندخون شده اید این اقدامات را انجام دهید:

  1. ماشین را آهسته پارک کنید.
  2. ماشین را خاموش کنید. سویچ را خارج و از ماشین پیاده شوید.
  3. یک ماده شیرین که قند آن به سرعت جذب می شود مانند آب قند یا آب میوه بخورید، بعد از ۱۵ دقیقه یک ماده قندی که قند آن آهسته جذب می شود مانند یک تکه نان نیز بخورید.
  4. تا ۴۵ دقیقه بعد از اینکه قندخون شما به ۹۰ میلی گرم بر دسی لیتر یا بالاتر برسد، رانندگی نکنید. این زمانی است که سطح هوشیاری شما مجددا به حالت طبیعی بر می گردد.

 

علایم و نشانه های افت قندخون عبارتند از:

. لرزش و ضعف

. افزایش ضربان قلب

. تعریق

. عصانیت

. گیجی و خواب آلودگی

. سردرد

. گرسنگی شدید

. خستگی مفرط

. از دست دادن هوشیاری

گردآورنده : مریم احمدی نژاد

دیدگاه‌های نوشته

*
*