پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

سلامت جنسی زنان دیابتی

فعالیت جنسی بخش مهمی از زندگی زناشویی را شامل می شود. بیماری دیابت بر عملکرد جنسی زنان تاثیرگذار است.
افسردگی ناشی از بیماری دیابت و عدم کنترل مناسب قندخون سبب بروز خستگی و نا امیدی در برخی زنان دیابتی شده و در نتیجه سبب عدم تمایل برخی از این زنان به فعالیت جنسی می گردد.
گاهی اوقات نیز علت عدم تمایل به فعالیت جنسی در زنان، دردناک بودن مقاربت به دلیل خشکی واژن ناشی از قندخون های بالا می باشد. بر اساس نظر برخی مطالعات بیشتر از ۳۵% از زنان دیابتی در بخشی از زندگی خود دچار مشکلات جنسی می شوند.
نگرانی فرد در مورد عدم رضایت از فعالیت جنسی کاملا طبیعی است. در این حالت ممکن است فرد مبتلا به دیابت، خود و یا شریک جنسی را مقصر بداند. فرد دیابتی بهتر است از پزشک و تیم مراقبت دیابت در این باره کمک بگیرد.

افسردگی و اضطراب

افسردگی و اضطراب هر دو می تواند دلیلی برای عدم علاقه به فعالیت جنسی باشد. جهت برطرف نمودن این مشکل می توان از داروها و مشاور روانشناس یاری گرفت. اگر احساس افسردگی و اضطراب برای بیشتر از دو هفته همراه شماست با پزشک در این باره مشورت نمایید.

برنامه ریزی برای بارداری

بارداری

آیا در فکر داشتن یک نوزاد هستید ؟ قبل از تصمیم به باردار شدن با پزشک دیابت مشورت نمایید. آزمایشاتی مانند تست A1C ، تست های کلیوی و معاینات چشم پزشکی همچنین کنترل فشارخون را قبل از باردار شدن انجام دهید. با متخصص تغذیه برنامه غذایی خود را بررسی و در صورت لزوم تغییرات مورد نیاز را اعمال نمایید.
اگر قبل از بارداری مبتلا به دیابت بوده اید و از قرص های کنترل دیابت استفاده می کنید جهت حفظ سلامت جنین در طی بارداری باید مصرف قرصها را قطع نموده و طبق دستور پزشک انسولین تزریق نمایید. با کنترل قندخون و حفظ آن در محدوده اعداد طبیعی قبل و حین بارداری میتوان سلامت مادر و جنین را تضمین نمود. کنترل مناسب قندخون شانس تولد نوزاد نارس و یا نوزاد بزرگ تر از حد نرمال را کاهش می دهد. همچنین با کنترل قندخون در محدودی طبیعی در هفته های اول بارداری، خطر نقایص تولد مادرزادی کاهش می یابد. امروزه اکثر زنان دیابتی می توانند نوزادان سالمی داشته باشند.

روش های پیشگیری از بارداری

زنان دیابتی که قصد باردار شدن ندارند باید از یک روش پیشگیری از بارداری استفاده نمایند. اکثر روش های پیشگیری از بارداری برای خانم های دیابتی نیز مناسب هستند. شما باید درباره روش های انتخابی پیشگیری از بارداری با پزشک مشورت نمایید.

هورمونها و سیکل ماهانه

در برخی زنان دیابتی، حفظ قندخون در محدوده ی نرمال قبل از دوره ماهانه و در طی آن، با مشکل همراه است. در طی این دوره قندخون به دلیل تاثیرات هورمونی ممکن است بالا تر یا پایین تر از حد تعیین شده باشد. با تیم مراقبت درباره تغییر برنامه ی درمانی قبل ، حین و بعد از دوره ماهانه جهت حفظ قندخون در محدوده اعداد طبیعی مشورت نمایید.

یائسگی

یائسگی و سالهای پس از آن زمانی است که بدن به تدریج توانایی خود جهت ترشح هورمون استروژن و پروژسترون را از دست داده و این کمبود ترشح هورمونی چالش زیادی برای افراد مبتلا به دیابت به دنبال دارد.

چگونگی تاثیر این هورمونها بر قندخون بسته به هر فرد متغیر است. برخی زنان دیابتی در سن یائسگی، متوجه می شوند که قندخون آنها دچار نوسانات بسیاری شده است.

برخی از علایم یائسگی و بیماری دیابت شبیه به هم هستند. این شباهت ها سبب می شود علایم یائسگی مثل گرگرفتگی، کاهش حافظه کوتاه مدت و بد خلقی با علایم افت قندخون اشتباه شده و فرد به دنبال آن کالری غیر ضروری مصرف نموده و قندخون وی افزایش یابد. در این زمان بهترین کار برای افتراق افت قندخون از علایم یائسگی کنترل قندخون با دستگاه گلوکومتر می باشد.

درمان جایگزین هورمونی

درمان جایگزین هورمونی در زنان یائسه مبحث پیچیده ای است. در زنان یائسه هورمون درمانی با استروژن، خطر استئوپروزیس ( پوکی استخوان )، واژینیت ( التهاب واژن ) و گر گرفتگی را کاهش می دهد.

در این نوع درمان، پزشک بر اساس تاریخچه پزشکی فرد و منافع و معایب حاصل از این درمان تصمیمات لازم را اتخاذ می نماید. زنان دیابتی نیاز به مشارکت فعال با تیم مراقبت خود در طی یائسگی و پس از آن دارند. چنانچه به دیابت مبتلا هستید، احتمالا یائسگی شما با سایر افراد متفاوت خواهد بود.

راه های ارتباطی با واحد دیابت و سلامت زنان:

۰۵۱-۳۸۵۸۴۰۴۰ داخلی ۱۱۴

تلگرام:  t.me/womandiabetes
اینستاگرام: http://instagram.com/womandiabetes

دیدگاه‌های نوشته

*
*