پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

قرص ها و داروهای خوراکی دیابت

داروهای مختلفی برای درمان دیابت در دسترس می باشند. هرکدام از این داروها از طریق روش های مختلف بر کنترل قندخون تاثیرگذار هستند. هر فردی نیازمند به استفاده از داروی خاصی است و همه داروها برای همه افراد مناسب نیستند. بنابراین فرد بدون مشورت با پزشک نباید اقدام به تغییر داروها و یا توقف مصرف آن نماید. پزشک پس از بررسی وضعیت سلامت شما مناسب ترین دارو را انتخاب می کند.

آشنایی با گروه های دارویی

  • گروه بی گوانیدها ( مت فورمین)

در افراد مبتلا به دیابت، در صورتی که با تغییر در شیوه زندگی نتوان به کنترل قندخون دست یافت، داروی مت فورمین توسط پزشک تجویز می شود.

  • گروه سولفونیل اوره ها( گلی بن کلامید)

داروهایی که در این دسته دارویی قرار می گیرند قندخون را از طریق تحریک لوزالمعده برای ترشح بیشتر انسولین کنترل می کنند . همچنین این داروها به عملکرد بهتر انسولین نیز کمک می کنند.

  • گروه آلفا گلوکوزیداز اینهیبیتورها ( آکاربوز)

آکاربوز جذب موادغذایی نشاسته ای را از روده کاهش می دهد . در واقع، این دارو از افزایش قندخون بعد از وعده های غذایی جلوگیری می نماید.

  • گروه تنظیم کننده های گلوکز وعده غذایی

این دسته از داروها مشابه گروه سولفونیل اوره ها، سلول های لوزالمعده را برای ترشح بیشتر انسولین تحریک می کنند. این دسته دارویی سریع تر از سولفونیل اوره ها اما برای مدت زمان کوتاه تر عمل می کنند. بنابراین باید نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی مصرف شوند.

گروه تیازولیدین ها (گلی تازون)

این دارو مقاومت به انسولین را کاهش و حساسیت به انسولین را بهبود می بخشد.همچنین به انسولین اجازه میدهد تا بهتر در بدن فعالیت کند. بعلاوه، به حفظ سلول های لوزالمعده کمک نموده و بنابراین لوزالمعده برای مدت زمان بیشتری فعالیت موثر خود را ادامه می دهد.

گروه مهار کننده های DPP-4 ( گلیپتین)

این دسته از داروها عملکرد آنزیم DPP-4 را مهار می کنند. این آنزیم هورمون اینکریتین را تخریب می کند.

گروه مهارکننده های SGLT2

این دسته از داروها مقدار گلوکز جذب شده توسط کلیه ها و خون را کاهش می دهند.

عوارض جانبی

شما باید بروشور عوارض جانبی مربوط به دارو را که در جعبه آن است مطالعه نمایید. توجه داشته باشید ممکن است هیچ کدام از عوارض دارو را تجربه نکنید.

اگر شما عوارض دیابت را تجربه کردید، با پزشک خود در این باره مشورت کنید. در صورتی که با عوارض جدی مواجه شدید سریعا مصرف دارو را قطع کنید.

منبع: https://www.diabetes.org.uk/guide-to-diabetes/managing-your-diabetes/treating-your-diabetes/tablets-and-medication

دیدگاه‌های نوشته

*
*