پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

موادغذایی که سطح کلسترول بد ( LDL ) را افزایش می دهند.

برخلاف عقیده برخی از افراد ، بدن همه ما انسانها  برای حفظ سلامت خود به کلسترول نیاز دارد، اما نه هرنوع کلسترولی. چربی خوب ( HDL ) باید از چربی بد ( LDL  ) جدا شود. کلسترول خوب به ساخت دیواره سلولها کمک می نماید، در حالی که میزان بالای کلسترول بد می تواند برای بدن مشکل ساز باشد. میزان بالای کلسترول بد خطر بیماری های قلبی وسکته قلبی را افزایش می دهد.

بنابراین تا حد امکان باید مصرف موادغذایی حاوی کلسترول بد را کاهش داد. برای داشتن یک رژیم غذایی ضد کلسترول اجتناب از مصرف موادغذایی زیر را پیشنهاد می کنیم:

    • موادغذایی سرخ شده: روغن هایی که برای سرخ کردن موادغذایی در دمای بالا استفاده می شوند منبعی از چربی های ناسالم هستند. درجه حرارت زیاد،  اسیدهای چرب حاضر در روغن را تغییر می دهد که به شدت سرطان زا می باشد و مشتقات آنها برای رگها نیز مضر می باشد.موادغذایی آماده شده با حرارت زیاد ، همچنین ارزش غذایی را کاهش می دهد. مصرف موادغذایی سرخ شده ، باعث تشکیل چربی های ترانس شده و بر روی سطح کلسترول تاثیر می گذارند.

 

    • چربی های ترانس: محصولات پخته شده، فست فودها، دسرها ، شیرینی ها و بسیاری از انواع شکلات ها حاوی چربی های ترانس هستند. این مواد غذایی سبب افزایش کلسترول بد ، کاهش کلسترول خوب می شوند و خطر تشکیل لخته در سرخرگها را افزایش می دهند. در زمان خرید، برچسب روغن ها را ببینید و از خرید چربی هی ترانس و هیدروژنه اجتناب نمایید.

 

    • گوشت قرمز فرآوری شده : گوشت های قرمز، خصوصا گوشت های فرآوری شده مانند انواع همبرگرها چربی بد در خون را افزایش می دهند. زمانی که گوشت قرمز را آماده می کنید، می توانید مقدار چربی های اشباء را با برداشتن چربی های اطراف گوشت کاهش دهید. اگر محصولات غذایی مانند همبرگر را تهیه می کنید، برچسب غذایی آن را حتما کنترل نمایید.

 

    • نوشایدنی ها : نوشیدنی های گازدار اصلی ترین مجرمان هستند. این نوشیدنی ها محتوی قند بسیار بالایی هستند و منجر به افزایش سطح چربی تری گلیسیرید و افزایش وزن می شوند. افزایش وزن و سطح تری گلیسیریدها هردو منجر به افزایش سطح چربی بد در خون می شوند.

 

    • نان سفید، ماکارونی و برنج : شکر و برنج فرآوری شده مانند برنج سفید ، نان سفید و ماکارونی میزان کلسترول خوب را کاهش می دهند و باید مصرف آنها را در یک رژیم غذایی ضدکلسترول کاهش داد. این کربوئیدرات ها در بدن شکسته می شوند و منجر به التهاب در سلولها می شوند. این التهاب سلولی به افزایش سطح کلسترول بد کمک می نماید.

 

گردآورنده: مریم احمدی نژاد – واحد آموزش دیابت

تلفن تماس: ۳۸۵۸۴۰۴۰ داخلی ۱۱۴

https://www.wellthy.care/magazine/unhealthy-foods-ldl-bad-cholesterol/

دیدگاه‌های نوشته

*
*