پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

مواد غذایی برای کنترل قندخون

رژیم غذایی سالم

داشتن عادات خوردن صحیح یکی از مهمترین بخش های کنترل دیابت می باشد. روش صحیح مصرف مواد غذایی در کنترل قندخون بسیار موثر است. در یک برنامه غذایی چهار بخش اهمیت ویژه ای دارد : ۱٫ کربوئیدرات ۲٫ فیبر ۳٫ چربی ۴٫ نمک
در ادامه درباره هر چهار گروه توضیحاتی آورده شده است.


کربوئیدرات
کربوئیدرات ها منبع تامین انرژی بدن محسوب می شوند. تاثیر این گروه از مواد غذایی بر قندخون سریع تر از چربی یا پروتئین می باشد. کربوئیدرات ها بیشتر در گروه های غذایی زیر یافت می شوند:
– میوه ها –  شیر و ماست – نان، برنج و ماکارونی – سبزیجات نشاسته ای مانند سیب زمینی، ذرت و لوبیا
برخی از کربوئیدرات ها مانند شکر ساده هستند. سایر کربوئیدرات ها مانند لوبیا، دانه ها ، سبزیجات و غلات کامل جزو کربوئیدرات های پیچیده به شمار می روند.
کربوئیدرات های پیچیده برای بدن مناسب تر هستند، زیرا آهسته جذب شده و منبعی آهسته تامین انرژی برای بدن  به شمار می روند. کربوئیدرات های پیچیده حاوی فیبر نیز می باشند.
اگر فرد مقدار کربوئیدرات بیشتری نسبت به مقدار انسولین تزریقی مصرف نماید، قندخون بالا می رود. اگر کربوئیدرات کمی دریافت کند، بر عکس قندخون افت می کند. با دانستن روش شمارش کربوئیدرات تا حد زیادی می توان از نوسانات قندخون جلوگیری نمود.
در این روش فرد میزان کربوئیدرات دریافتی روزانه را شمارش می کند. یک سهم کربوئیدرات برابر با ۱۵ گرم کربوئیدرات می باشد. متخصص تغذیه در آموزش نحوه استفاده از روش شمارش کربوئیدرات به بیمار کمک می کند. در بزرگسالان، برنامه معمول شامل سه تا چهار سهم کربوئیدرات در هر وعده، و یک تا دو سهم کربوئیدرات در میان وعده ها می باشد.در روش شمارش کربوئیدرات، فرد می تواند مواد غذایی مورد علاقه خود را از قفسه فروشگاه انتخاب نموده، برچسب غذایی را مطالعه و از اطلاعات درج شده درباره ی گرم کربوئیدرات آن محصول استفاده نماید.
روش گرم کربوئیدرات در افرادی که روزانه چند تزریق انسولین دارند، استفاده کننده گان از پمپ انسولین و افرادی که خواهان انعطاف پذیری بیشتر در انتخاب های غذایی خود هستند مناسب است. اما در مجموع، همه می توانند از این روش استفاده نمایند.

فیبر
منبع تامین فیبر گیاهان هستند. این نوع قند به هضم مواد غذایی و کنترل قندخون کمک می کند. فیبر سبب احساس سیری می شود و فرد تمایل کمتری به خوردن مواد غذایی خواهد داشت. این مزیت در افرادی که خواهان کاهش وزن هستند مناسب است. رژیم های غذایی پر فیبر، با کاهش شانس ابتلا به فشارخون و بیماری قلبی مرتبط هستند. منابع غنی از فیبر عبارتند از : میوه ها و سبزیجات تازه، غلات کامل، برنج قهوه ای، محصولات غذایی حاوی سبوس.


چربی
با وجود دیابت شانس ابتلا به بیماری قلبی افزایش می یابد. بنابراین محدود کردن مصرف چربی ، خصوصا چربی های اشباع شده و چربی های ترانس اهمیت دارد. منبع اصلی چربی های اشباع شده شامل پنیر، گوشت گاو، شیر و مواد غذایی سرخ شده می باشد.
باید از مصرف چربی های ترانس که سلامت قلب را به خطر می اندازند، اجتناب شود. بر روی برچسب ماده غذایی به دنبال این عبارت باشید”  روغن کاملا هیدروژنه ” همچنین بدانید اگر بر روی یک محصول غذایی نوشته ” چربی ترانس برابر صفر می باشد” حقیقتا ممکن است تا نیم گرم چربی ترانس در هر سهم آن محصول وجود داشته باشد.
سعی کنید از روش هایی برای انتخاب و پختن مواد غذایی استفاده نمایید که به روغن کمتری نیاز داشته باشد. برخی از این روشها عبارتند از:
. از گوشت بره بدون چربی استفاده نمایید.
. مواد غذایی را سرخ نکنید. به جای آن بهتر است مواد غذایی را آب پز و یا کبابی کنید.
. محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی را انتخاب کنید.  این محصولات را در شمارش کربوئیدرات روزانه خود محاسبه نمایید.
. برای سرخ کردن سبزیجات از روغن کمتری استفاده نمایید.
. از روغن مایع به جای روغن جامد استفاده نمایید.
متخصص تغذیه می تواند اطلاعات بیشتری راجع نحوه ی آماده سازی و انتخاب مواد غذایی کم چرب به شما ارائه دهد.
نمک
دیابت شانس ابتلا فرد به فشارخون را افزایش می دهد. استفاده بیش از حد نمک شانس ابتلا به فشارخون را بالا می برد. بهتر است تا جایی که امکان دارد از مصرف محصولات غذایی حاوی نمک زیاد اجتناب نمایید.
روش های پخت غذا با نمک کم
. از محصولات غذایی تازه و مواد غذایی بدون نمک افزودنی استفاده کنید. به جای نمک از سایر ادویه ها برای طعم دار کردن غذا استفاده نمایید. جهت طعم دار کردن گوشت قرمز سعی کنید آن را در آب پرتقال قرار دهید. با کمک برچسب غذایی میزان سدیم موجود در ماده غذایی را بررسی کنید. غذاهای فریز شده حاوی ۶۰۰ میلی گرم یا کمتر سدیم را خریداری نمایید. از مصرف مواد غذایی کنسرو شده پرهیز کنید.

منبع: www.webmd.com

دیدگاه‌های نوشته

*
*