پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

نکاتی برای فرد دیابتی که شخص دیگری (غیر دیابتی) را برای ازدواج انتخاب کرده است.

مقدمه، نکاتی برای فرد دیابتی که شخص دیگری (غیر دیابتی) را برای ازدواج انتخاب کرده است، نکاتی برای فرد غیر دیابتی که فرد دیابتی را برای ازدواج انتخاب کرده است

مقدمه

ازدواج یک پیوند شناخته شده قانونی و اجتماعی، به طور ایده آل در سراسر عمر است که مستلزم حقوق و تعهدات جنسی، اقتصـادی و اجتماعی برای همسران است. ازدواج مهم‌ترین و اساسی‌ترین ارتباط توصیف شده است؛ زیرا ساختار اصلی برای بنـا نهـادن یک خانواده و پرورش نسل بعدی را فراهم می‌کند. ازدواج نقـش مهمی در رشد زیستی، روانی، اجتماعی و حفاظـت از اعضای خـود ایفـا می‌کند. از موانع جدید فرهنگی مربوط به ازدواج می‌توان دیدگاه جامعه نسبت به اختلالات مزمن (غیرواگیردار) ذکر کرد. از جمله دیابت که می‌تواند اثرات قابل ملاحظه‌ای بر جنبه‌های مختلف زندگی روزمره مانند شغل، زندگی اجتماعی، ارتباطات خانوادگی، ازدواج و ارتباطات زناشویی داشته باشند .بیماری‌های مزمن از جمله دیابت می‌تواند اثرات قابل ملاحظه‌ای را بر کیفیت زندگی روزمره مانند ارتباطات خانوادگی، ازدواج و ارتباطات زناشویی داشته باشد. دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های غدد درون‌ریز است که در اثر نقص ترشح یا عملکرد انسولین (هورمون مترشحه از پانکراس) و یا ناتوانی سلول‌ها در پاسخ به انسولین ایجاد می‌شود که با افزایش قند خون مشخص شده و به دو نوع ۱ و ۲ تقسیم می‌شود.

بـا توجه به ماهیت مزمن دیابت و نگاه جامعه و خانواده به بیماری دیابت و بـا تـوجه بـه ایـن کـه مشکلات ازدواج و تشکیل خانواده افراد مبتلا به دیابت مربوط به عوامل متعددی می‌باشد، انجام مداخلات مناسب و اصلاح الگوهای سازگاری در این افراد ضروری به نظر می‌رسد. نگـرش منفـی نـسبت بـه ازدواج و خودکم بینی و اعتماد به نفس پایین ازجمله مشکلات روان شناختی هستند که به عنوان مشکلات ازدواج و تشکیل خانواده مطرح می‌شود.

بهترین کار قبل از ازدواج و تشکیل خانواده در صورتی که فرد دچار دیابت باشد این است که فرد متقابل را در جریان گذاشت و با کسب اطلاعات و آگاهی‌ کافی زندگی مشترک خود را آغاز کنند .دیابتی‌هایی که از حمایت خانواده، دوستان و همسران خود برخوردارند بهتر می‌توانند بیماری خود را کنترل کنند.

همچنین همسران این افراد (افراد مبتلا به دیابت) باید در خصوص چگونگی رفتار و برخورد با آن‌ها، آمادگی کامل برای مقابله با افت یا افزایش قند خون و فشار خون، رفتار و بروز عارضه‌های حاصل از دیابت را با کسب اطلاعات و آگاهی کافی داشته باشد.

نکاتی برای فرد دیابتی که شخص دیگری (غیر دیابتی) را برای ازدواج انتخاب کرده است.

نکته اول داشتن صداقت به عنوان مهم‌ترین اصل در ازدواج است. خیلی از افراد هستند که مشکلات و بیماری‌های خود را تا زمان ثبت ازدواج کتمان می‌کنند تا فرد محبوب خود را از دست ندهند. در مسائل زوج‌ها از این موارد دیده می‌شود که شاید با یک بیان صادقانه، با پذیرش و آمادگی فرد مقابل مواجه شود و بذر بی اعتمادی در ابتدای زندگی پاشیده نشود. پس فرد دیابتی باید در مورد این مسئله خود و سوالات مرتبط با آن با صداقت پاسخ دهد و حتی اجازه مشورت با طبیب معالج یا روانشناس مورد اعتمادش را به فرد مقابل بدهد.

نکته بعدی احترام گذاشتن به تردید فرد مقابل است. تردید و یا تحقیق فرد مقابل را نباید با عشق و علاقه متقابلی که قبل از بیان بیماری ایجاد شده، مخلوط کرد. یادمان باشد در این مرحله یک آدم دوست داشتنی، در اوج این که به ما عشق می‌ورزد، می‌خواهد سلیقه آمیخته با منطق خود را محک بزند که آیا می‌تواند تا آخر با این تبصره بماند یا خیر! پس باید کمکش کرد.

نکاتی برای فرد غیر دیابتی که فرد دیابتی را برای ازدواج انتخاب کرده است:

از جمله مواردی که باید مورد توجه قرار بگیرند عبارتند از: توانایی مقابله با تنش های روحی، ضریب تحمل، مهم دانستن خود و آینده زندگی خود، انضباط و مدیریت خوب کاستی‌های ناشی از دیابت، استفاده نکردن از روش‌های دفاعی روانی نابالغ مثل انکار آن یا فرار کردن از مشکل. پس این مهم است که فرد مورد گزینش، اطلاعاتی در مورد دیابت داشته باشد تا به روشنی بداند که این منظور از دیابت چیست و اگر مهار نشود چه مسائلی ُدر پی خواهد داشت؛ بعد از حصول آگاهی و اشراف کامل به این جنبه‌ها و داشتن شناخت نسبت به آن، این که آیا مجموعاً می‌تواند با یک مبتلا به دیابت زندگی کند یا خیر، درحوزه خصوصی و مکانیسم‌های مقابله‌ای فرد قرار خواهد گرفت. ولی این را نیز باید دانست که یک فرد مبتلا به دیابت که بیماریش به خوبی مهار شده و انضباط زندگی را به نحو احسن رعایت می‌کند ممکن است از نظر روانی قوی‌تر از فردی باشد که به ظاهر سالم است.

تحقـیقات گزارش کرده‌اند که دختران نوجوان دیابتی فکر می‌کردند نباید ازدواج کنند و برخـی از آن‌ها با اطلاع بیماری خود به خواستگار و والدین نامزد خود ا حساس پریشانی کرده (تجربه آنهـا از طـلاق و یـا فـسخ نامزدی به علت بیماری) و آن را به عنوان ننگی دانسته که منجر به ضربه روحی در آنها شده است. در حالی که فردی که دیابت دارد می‌تواند مانند سایر افراد تشکیل خانواده دهد و از زندگی خود لذت ببرد. واکـنش‌هـا و عکس‌العمل نامناسب جامعه مانند احساس ترحم، شایعه‌سازی توسط مردم و بزرگ جلـوه دادن بـیماری توسـط جامعـه از مـشکلاتی است که سد راه جوانان دیابتی است.

در یک تحقیق کیفی صورت گرفته برخی از افکاری که دختران نوجوان دیابتی با آن درگیر هستند ذکر شده است از جمله:

»مـن اگر هـم ازدواج کـنم فـردا همه‌اش باید توسری بخورم از شوهرم، مادر شـوهرم و فامـیل‌های او. می‌دانید همه دخترها آرزوی یک ازدواج خوب و موفق را دارند ولی برای افرادی مثل من این شرایط خیلی کم پیش می‌آید.»

« من از ازدواج می‌ترسم من اصلاً به آن فکر نمی‌کنم من فکر می‌کنم با توجه به شرایطم بهتر است اصلاً ازدواج نکنم»

« مـن خیلـی فکر می‌کنم که دیابت باعث می‌شود من فکر کنم از همدوره‌ای‌هایم یک چیزی کم دارم، و یک پله از اونها پایین‌تر هستم.»

« من با یک دختر سالم فرق می‌کنم مثلاً مهمونی که می‌روم مشکل دارم، من همیشه معذب هستم من نمی‌توانم به راحتی در اردوهای مدرسه شرکت کنم.». این افکار نه تنها واقعیت ندارند بلکه می‌تواند فرد را نا امید سازد.

یادمان باشد دیابت نمی‌تواند مانع موفقیت ما شود آنچه باعث عدم موفقیت است افکار منفی و بدبینانه نسبت به آینده است. یک دیابتی این قدرت را دارد که زندگانی‌ای سرشار از عشق و رضایت بیافریند.

واحد روانشناسی کلینیک تخصصی دیابت پارسیان 

منابع:

  1. Bachrach C, Hindin MJ, Thomson E. The changing shape of ties that bind: An overview and synthesis. In: Waite LJ, Bachrach C. The ties that bind: Perspectives on marriage and cohabitation. 1 st ed. New York: Aldine de Gruyter. 2000; pp: 3- 16.
  2. Madathil J, Benshoff JM. Importance of marital characteristics and marital satisfaction: A comparison of Asian Indians in arranged marriages and Americans in marriages of choice. The Family Journal. 2008; 16(3): 222-30.

۳- Sato, E., Ohsawa, I., Kataoka, J., Miwa, M., Tsukagoshi, F., Sato, J., Oshida, Y., & Sato, Y. (2003). Psychological problems of patients with late adolescents’ onset 1Diabetes: Analysis by qualitative research. Nagoya Journal Medical Science, 66(21), 21-29.

۴- Mirjana, P. (2001). Psychometric properties of the WHO quality of life questionnaire (WHO QOL – 100) in diabetic patients. Journal of Diabetes Care, 189.

ازدواج از نگاه دختران نوجوان مبتلا به دیابت: یک تحقیق کیفی،احمدی, فضل الله؛همتی,معصومه؛انوشه،منیره؛حاجی زاده،ابراهیم؛رجب،اسدالله.فصلنامه خانواده پژوهی،سال پنجم ، شماره ۲۰،زمستان ۱۳۸۸٫

دیدگاه‌های نوشته

*
*