پرتال کلینیک تخصصی دیابت پارسیان
سبد خرید خالی است.

زنان و دیابت

در حال حاضر ۲۴۶ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به دیابت می باشند و بیشتر از نیمی از این افراد را زنان تشکیل می دهند. تخمین زده می شود تا سال ۲۰۲۵ تعداد مبتلایان به دیابت در سراسر جهان به ۳۸۰ میلیون نفر افزایش یابد.
در آمریکا، تقریبا۲۱ میلیون کودک و بزرگسال ( ۹٫۷ میلیون خانم ) مبتلا به دیابت هستند و تقریبا یک سوم این افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند. دیابت می تواند به طور خاص برای خانمها مشکل ساز باشد.
بار وارده از طرف دیابت بر خانمها منحصر به فرد است، این بیماری می تواند هم بر مادر و هم بر جنین تاثیر گذار باشد. دیابت می تواند مشکلاتی در طی بارداری مانند سقط یا تولد نوزاد با نقایص مادرزادی را به همراه داشته باشد. همچنین شانس حمله قلبی در زنان دیابتی نسبت به زنان غیر دیابتی بیشتر است.
دیابت پنجمین بیماری مرگبار در ایالات متحده آمریکا می باشد و هیچ راه درمانی قطعی برای این بیماری وجود ندارد. بارداری شانس ابتلا به دیابت ( دیابت بارداری ) را در خانمها افزایش می دهد.
دیابت بارداری در ۲ تا ۵% بارداری ها اتفاق می افتد و معمولا بعد از پایان بارداری برطرف می شود. شانس ابتلا به دیابت نوع دو در زنانی که دیابت بارداری را تجربه کرده اند و یا نوزاد بالای ۴ کیلوگرم داشته اند، زیاد است.
شیوع دیابت ۲ تا ۴ برابر در میان نژاد آفریقایی- آمریکایی، اسپانیایی / لاتینی ، سرخپوستان آمریکایی ، آسیایی/ جزایر اقیانوس آرام نسبت به سفید پوستان بیشتر است.
خطر ابتلا به دیابت با بالا رفتن سن نیز افزایش می یابد. به دلیل طول عمر بیشتر زنان و رشد سریع جمعیت در اقلیت ها ، تعداد زنان در معرض خطر ابتلا به دیابت و عوارض آن در ایالات متحده آمریکا در حال افزایش می باشد.
از آنجا که زنان اغلب نقشی موثر بر تغییر رفتار در کودکان و خانواده خود دارند، تلاش در جهت پیشگیری از بیماری توسط آنها روش خوبی جهت ارتقاء سلامت خود و خانواده شان می باشد.

نتایج دیابت در زنان

بیشتر از ۱۱ میلیون زن در ایالات متحده آمریکا دیابت دارند. زنان در اقلیت های نژادی بیشترین درصد ابتلا به دیابت را به خود اختصاص می دهند. شیوع دیابت، در میان سیاهپوستان، اسپانیایی ها ، سرخپوستان آمریکایی و آسیایی- جزایر اقیانوس آرام نسبت به زنان سفید پوست، دو تا چهار برابر بیشتر است.

از آنجا که انتظار می رود در سالهای آتی جمعیت اقلیت رشد سریعتری در ایالات متحده آمریکا نسبت به کل جمعیت داشته باشند، تعداد زنانی که در آنها دیابت تشخیص داده می شود، در این گروهها به میزان چشم گیری افزایش می یابد.

دیابت علت شایع بیماری قلبی در میان زنان نسبت به مردان می باشد. در میان افراد دیابتی، پیش آگهی بیماری قلبی در میان زنان بدتر از مردان می باشد.

زنان کمیت زندگی ضعیف تری دارند و میزان زنده ماندن در میان آنها کمتر از مردان می باشد. ارتباط بین دیابت و چاقی قابل توجه می باشد. تقریبا نیمی ( ۴۷% ) از زنان دیابتی شاخص توده بدنی بیشتر از ۳۰ کیلوگرم بر متر مربع در مقایسه با ۲۵% سایر زنان دارند. تاثیر دیابت در خانمها در مراحل مختلف زندگی متفاوت است.

مراحل زندگی زنان

سنین نوجوانی ( ۱۷-۱۰ )

تقریبا ۸۶٫۱۹۲ خانم کمتر از ۲۰ سال مبتلا به دیابت نوع یک می باشند ; ۹۲% سفید پوست ، ۴% سیاه پوست و ۴% اسپانیایی یا آسیایی – آمریکایی می باشند. اختلالات خوردن ممکن است در میان زنان دیابتی نوع یک بیشتر از زنان در جمعیت معمول باشد. افزایش تعداد جوانان مبتلا به دیابت نوع دو در همه گروه های نژادی آشکار شده است و این افزایش در میان دختران بیشتر از پسران می باشد.
در سن ۲۰ سالگی، ۴۰ تا ۶۰ % افراد دیابتی نوع یک شیوع رتینوپاتی یا بیماری چشمی دیابت را دارند. عدم درمان رتینوپاتی می تواند نابینایی را به دنبال داشته باشد. خطر پیشرفت رتینوپاتی پرولیفراتیو – شدیدترین شکل بیماری چشمی – در میان دختران بیشتر از پسران می باشد.

سنین باروری ( ۱۸ تا ۴۴ سال)

تخمین زده شده است ۱٫۳ میلیون زن در سنین باروری دیابت دارند; تقریبا ۵۰۰۰۰۰ نفر از آنها نمی دانند که مبتلا به دیابت می باشند. دیابت نوع دو اغلب در این سنین اتفاق می افتد. اکثر زنان دیابتی نوع یک در طی کودکی یا نوجوانی شناسایی می شوند.
زنان در اقلیت های نژادی دو تا چهار برابر بیشتر از زنان سفید پوست غیر اسپانیایی به دیابت نوع دو مبتلا می شوند. زنان دیابتی نوع دو در سنین باروری سالهای آموزشی کمتر، درآمد کمتر و شانس استخدام شغلی کمتری نسبت به زنان غیر دیابتی دارند.
شیوع کلی دیابت بارداری در ایالات متحده آمریکا از حداقل ۲٫۵ تا ۴ % بارداری ها می باشد که منجر به تولد زنده تک قلو، می شود. دیابت بارداری اکثرا در میان زنانی که عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع دو را دارند، اتفاق می افتد; این مادران قادر به ترشح انسولین کافی برای مقابله با مقاومت به انسولین که به طور طبیعی در طی بارداری اتفاق می افتد، نیستند.
دیابت بارداری معمولا بعد از تولد نوزاد پایان می یابد، اما زنان با دیابت بارداری ۲۰ تا ۵۰% شانس پیشرفت دیابت نوع دو را در ۵ تا ۱۰ سال بعد از تولد نوزاد دارند. کودکانی که مادران مبتلا به دیابت بارداری داشته اند در معرض خطر چاقی دوران کودکی و نوجوانی قرار دارند و احتمال ابتلا به دیابت نوع دو در مراحل زندگی آنها بیشتر است.

میانسالی ( ۴۵ تا ۶۴ سال )

تقریبا ۳٫۸ میلیون زن در سنین ۴۵ تا ۶۴ سال مبتلا به دیابت می باشند. دیابت یکی از علل مرگ در میان زنان میانسال می باشد. بیماری قلبی مهمترین علت بیماری در زنان میانسال دیابتی می باشد که این میزان در میان زنان ۴۵ تا ۶۴ ساله نسبت به زنان غیر دیابتی، سه تا هفت برابر بیشتر می باشد.
در سال ۲۰۰۰، حداقل یک چهارم زنان دیابتی سنین ۴۵ تا ۶۴ سال ، سطح آموزشی پایینی داشتند و یک سوم در سطح درآمد پایین زندگی می کردند. زنان دیابتی نسبت به زنان غیر دیابتی به نسبت بیشتری در سطح اجتماعی اقتصادی پایین تری قرار دارند.

سنین پیری ( ۶۵ سال و بیشتر)

تقریبا ۴ میلیون زن در سنین ۶۵ سال و بیشتر دیابت دارند. یک چهارم از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند. اکثر زنان سالمند مبتلا به دیابت نوع دو می باشند.
از آنجا که زنان سهم بیشتری از جمعیت افراد مسن را تشکیل می دهند و زنان مبتلا به دیابت طولانی تر از همتایان مرد خود زندگی می کنند ، تعداد زنان مسن مبتلا به دیابت بیشتر از مردان سالمند مبتلا به دیابت می باشد. افزایش سن و ابتلا به دیابت میزان عوارض دیابت مانند بیماری قلبی، سکته، بیماری کلیوی و نابینایی را افزایش می دهد. زنان دیابتی مسن در معرض خطر بیشتر بیماری قلبی، مشکلات بینایی ، هایپرگلایسمی ( افزایش قندخون ) یا هایپوگلایسمی ( کاهش قندخون ) و افسردگی قرار دارند.
زنان به دلیل گرایش های اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی در خطر بیشتر ابتلا به دیابت و عوارض آن قرار دارند. نظر سنجی ملی نشان داده است که از دهه ۱۹۷۰ افزایش تعداد بیماران دیابت در زنان با شرایط زیر وجود داشته است :

  • زندگی در فقر (در سن ۶۵ سال، زنان دو برابر بیشتر از مردان فقیر می باشند).
  • کار زنان در شرکت های کوچک که در آنها دستمزد پایین تر از شرکت های بزرگ می باشد و نیز مواجه زنان با چالش های قابل توجهی جهت برقراری تعادل بین مسئولیت های کار و خانواده
  • نداشتن بیمه یا عدم دسترسی زنان به خدمات بهداشتی (تقریبا یک سوم زنان بیمه ندارند)
  • اضافه وزن و نداشتن فعالیت منظم ( تقریبا نیمی از زنان سنین ۲۰ سال و بیشتر اضافه وزن دارند و بیشتر از یک چهارم آنها برای انجام فعالیت منظم تشویق نمی شوند.)

راه های ارتباطی با واحد دیابت و سلامت زنان:

۰۵۱-۳۸۵۸۴۰۴۰ داخلی ۱۱۴

تلگرام:  t.me/womandiabetes
اینستاگرام: http://instagram.com/womandiabetes

دیدگاه‌های نوشته

*
*